Friday, January 13, 2012

Pilgrimsreise Dag 3: Arre - Puente de la Reina

Jeg fant ut på klosteret at Arre var et strategisk sted under romertiden. Broen som fører inn til byen er fra middelalderen. Kosteret jeg bodde på var tidligere et pilegrimshospital helt fra 1100-tallet. Det var mange syke som tok reisen til Santiago de Compostella i middelalderen i håp om å bli helbredet. Mange ble sykere underveis og døde. Mange av disse gamle kirkene jeg går forbi har egne pilegrimsgravsteder fra middelalderen.



Jeg dro fra Arre i 07 tiden og var i den kjente byen Pamplona bare en time etterpå og gikk gjennom den franske byporten og opp til festningsområdet som stod ferdig allerede i året 75 f.kr. Inne i Pamplona går veien gjennom smale gater med gamle. høye husvegger på begge sider. Det bor nå 250 000 mennesker i Pamplona. Byen var på 1000 tallet hovedstad til hertugherredømmet Navarra av Sancho III. Det er utrolig mye historie å se overalt her. Det er som å gå tilbake i historien og at tiden står stille.
I disse gatene slippes det ut en dag hvert år i begynnelsen av juli mengder av okser. Av en eller annen grunn synes folk det er morsomt å løpe for livet foran disse oksene. Det kalles San Fermin Festivalen. Det er fint å gå gjennom disse stille gatene tidlig om morgenen. Byen har ennå ikke våknet. Jeg fant meg et lite bakeri og bestilte en kopp kaffe og et wienerbrød, og hadde en fin morgenstund på en liten stol ute på fortauet. Men måtte si raskt farvel til denne nydelige historiske byen og dra videre. Det er massevis av gulepiler også i byen. Enten malt på veggene eller rett og slett på fortauet. Mange steder er det nedfelt flotte metalpiler i fortauet også.

13 km utenfor Pamplona kommer jeg til Alto del Perdón. Her er det reist flere meterhøye og lange pilegrimsmonumenter. Går også forbi en rekke vakre vindmøller. Her satt en en god stund med mine tomanter og koste. Fantastisk utsikt alle veier. Mot øst kunne jeg se i det fjerne dagen mål, Puente la Reina.



 Det er en bratt nedoverbakke fra Alto del Perdón og jeg begynte å merke at anklene var litt vonde. Jeg måte enkelte steder gå i siksak for å avlaste anklene litt. Begynte jeg å få litt problemer med føttene? Jeg dyttet tanken bort, men smertene var der. Ferden gikk gjennom koselige små landsbyer, Uterga, Muruzábal, Óbanos før jeg kommer til Puenta la Reina. Da hadde jeg gått nesten 25 km. På vei inn til byen står det et håndmalt skilt som forteller meg at jeg har 747 km igjen til Santiago de Compostella.


No comments:

Post a Comment